Masmédiá

Aliancia za rodinuReferendum o ochrane rodiny sa bude konať už za tri týždne – 7. februára 2014. Čím je tento dátum bližšie, tým sa viac vyostruje kultúrna vojna v slovenskej spoločnosti. Kultúrna vojna so sebou prináša konfrontačnú atmosféru, ktorá núti viac ľudí ako obyčajne, aby sa prejavili, na ktorej strane stoja. Osobne to považujem za prínosné, lebo lepšie zistíme, na čom sme, alebo exaktnejšie povedané, viac ľudí zistí, na čom sme a kto za koho kope. Počas uplynulých dní odkryli svoje karty viaceré „slovenské televízie“ rozhodnutím, že neposkytnú svoj vysielací čas pre reklamné spoty Aliancie za rodinu pred blížiacim sa referendom.

Jozef TrojanPartizánsky veliteľ Jozef Trojan sa nezmazateľne zapísal do dejín Slovenska ako jeden z mnohých komunistických politikov, ktorí boli v 50. rokoch 20. storočia popravení v rámci politických procesov komunistického režimu. Trojan však nebol odsúdený iba za vykonštruované obvinenia (údajnú sabotáž), ale aj za návod na vraždu piatich civilných osôb v apríli 1945. Toto odsúdenie bolo potvrdené aj súdmi po novembri 1989, napriek tomu sa občas objavujú snahy vykresliť Trojana ako úplne nevinnú obeť justičnej vraždy. Nedávno sa o niečo také pokúsil aj denník Pravda.

Židovskí nacionalistiV nedeľu, 23. novembra 2014, schválila izraelská vláda premiéra Netanjahua návrh zákona ústavnej relevancie, ktorý definuje Izrael ako židovský štát („národný štát Židov“), stanovuje židovské právo ako inšpiráciu pre legislatívu a arabčine odníma status úradného jazyka. Národné práva by mali platiť iba pre Židov: právo na vlajku, hymnu, právo každého Žida na svete imigrovať do Izraelu a práva na ďalšie národné symboly. Ako sa k tomuto výraznému prejavu etnonacionalizmu postavili masmédiá na Slovensku, inak známe propagáciou úplne opačných hodnôt?

HaščákDenník SME nakoniec kúpila Penta. Tá Penta, ktorá dominuje v spise kauzy Gorila. Už počas rokovaní bola v redakcii voči tomuto vlna nevôle. Časť vedenia s tým nesúhlasila. Biznis je však biznis. Časť vedenia na protest odišla a plánujú založiť nový projekt: „nový nezávislý denník“.

Pod iniciatívou Nedáme sa opentať sú podpísaní:

Mediálna manipuláciaSlovenské informačné médiá hlavného prúdu sú často obviňované z používania manipulačných techník. Iní zase svoje obľúbené spravodajské kanály pred podobnými výhradami obraňujú s tým, že ide vraj iba o konšpiračné teórie. Rozhodol som sa preto s odstupom viac ako troch štvrtín roka preskúmať spôsob a charakter informovania dvoch najčítanejších mienkotvorných denníkov (SME a Pravda) na konkrétnych prípadoch. Ako písali o Pochode za život a Dúhovom pochode zo septembra minulého roku?

Radovan Novotný (NSS)Dňa 23. novembra 2013 sa v Košiciach pod záštitou Združenia slovenskej inteligencie a v spolupráci s Politologickým odborom Matice slovenskej uskutočnila konferencia s názvom „20 rokov slovenskej štátnej samostatnosti“. Niektoré príspevky boli zamerané na zhodnotenie slovenskej reality počas uplynulých 20 rokov, ostatné sa venovali problémom s cigánskym (rómskym) etnikom. Avšak, až po niekoľkých mesiacoch sa konferencia stala terčom mediálnych útokov.

Cigáni napadli dvoch ľudí

Bitka v Nitre je v mienkotvorných médiách ešte stále omieľanou témou, no medzičasom sa na internete objavili správy o dvoch ďalších bitkách, ktoré si už novinári až tak nevšímajú. Zrejme preto, že sú do nej zapletení „mladíci“ zo znevýhodneného prostredia a nie „holohlaví neonacisti“.

Cigánske násilie16. januára došlo v Tisovci k výtržnostiam, ktoré zaznamenala mestská kamera. Portál Echoviny.sk priniesol k tomu správu i videozáznam. Došlo hneď k dvom napadnutiam. Incident vyvolala podnapitá rodina B. z Tisovca, do ktorého sa zapojili všetci členovia rodiny – ženy, dospelí aj deti. Bezdvôvodne fyzicky napadli dvoch občanov mesta Tisovec.

Skončí Getting v klietke?9. júla podala Spoločnosť pre zachovanie tradícií – Bytča trestné oznámenie na redaktora Plus 7 dní, Petra Gettinga, za ohováranie podľa § 373 Trestného zákona, zákon č. 300/2005 v znení neskorších predpisov.

Getting sa mal trestného činu ohovárania dopustiť v 26. čísle Plus 7 dní z 23. júna 2011, kde uviedol vo svojom článku „Naša hanba. Slovensko a jeho verejné plochy hyzdia zločinci s krvavými rukami“ na strane č. 135 nasledovné tvrdenie:

JOJ, krimi novinyDnes sa TV JOJka blysla ďalšou perlou v oblasti spravodajstva. V KRIMI novinách, v ktorých informuje občas nielen o kriminalite, ale aj napr. o národoveckých akciách, hoci tam nie je spáchaný ani priestupok, dnes „glosovala“ správu o tom, ako neznámi zlodeji masovo vykradli hotelové izby, z ktorých niektoré patrili aj dánskym hokejistom.

Obyčajne nudný deň v škole sa dnes skončil vskutku nečakane. Naša profesorka nás dnes príjemne prekvapila výtlačkami novín s prílohami zadarmo. Pre každého kus. Že vraj jej toho chodí veľa a sú tam zaujímavé veci, ktoré môžeme využiť napríklad aj na maturite.

Peter Schutz

Najnovší blogerský príspevok staronového ministra financií Ivana Mikloša má názov „Mám rád Petra Schutza“. Tú vetu opakuje hneď v úvode článku, kde doslova píše: „Mám rád Petra Schutza, rád čítam jeho komentáre. Sú svieže, šťavnaté, názorovo vyhranené a často okorenené štipľavým slovníkom. Šírkou záberu ašpiruje na pozíciu polyhistora, novodobého slovenského Mateja Bella.“

Zvyšok príspevku sa Mikloš ohradzuje voči Schutzovej kritike plánovaných vládnych opatrení „na zmiernenie krízy“. Je len zarážajúce, že ani nie dva roky dozadu Ivan Mikloš (SDKÚ-DS) z opozície volal po znížení dane a teraz ju ide diferencovať a zvyšovať.

Ako to občas býva, „aj majster tesár sa sem tam utne“. Toto príslovie je možné v alternatívnom prevedení preniesť aj na fenomén súvisiaci s činnosťou denníka SME. Teda v tomto prípade platí „aj chronický bludár sem tam pravdu prezradí“.

sudcovské kladivkoV minulosti sme viackrát poukázali na to, ako médiá manipulujú s pôvodom kriminálnikov. Aby zamlčiavali identitu vrahov, lupičov, násilníkov a znásilňovačov a neposilňovali tak predsudky faktickým základom, vyhýbali sa označovaniu identity tým, že dotyčnú osobu nazvali neutrálnejšie, napr. „mladík“.

Bača a JanoProjekt Ovce.sk má vznešenú podstatu. Snaží sa veľmi prijateľnou formou informovať ľudí o rizikách internetu. Keď hovorím o prijateľnej forme, myslím tým, že projekt je dostatočne infantilný, aby mu porozumeli malé deti, ale zároveň osloví aj dospelých svojim zaujímavým spracovaním, v ktorom vystupuje Bača s Janom.

banský záchranár ocenený premiéromPočas banského nešťastia v Handlovej vznikla vlna spontánnej obety. Záchranári nešetrili svojou energiou a nasadzovali životy za záchranu tých, ktorí sa zachrániť dali aj nedali. Do záchran sa zapojili aj ostatní baníci.

Tento týždeň ich vyznamenal a osobne im poďakoval na Úrade vlády aj premiér Róbert Fico. Jeden z ocenených mal na hlave viditeľné tetovanie neonacistickej organizácie Blood & Honour. Spolu s ocenením má teda na krku aj hrozbu trestného stíhania za propagáciu hnutí smerujúcich k potláčaniu ľudských práv a slobôd.

Róm reže pneumatiku (zdroj: Priezor.com)Vo verejnej diskusii sa aktuálne preberá téma evidencie rasy, resp. etnika páchateľov kriminality. Zástancovia tohto opatrenia tvrdia, že môže napomôcť prevencii kriminality a výskumu. Odporcovia si myslia, že môže podporiť rasistické predsudky. V médiách hlavného prúdu vyšli kritické vyjadrenia voči návrhu evidovať rasu páchateľov kriminality. Uvedeným argumentom ale v mnohom možno oponovať.

Tomáš HudákTomáš Hudák – pracovník SME vyprodukoval ďalšiu vec zosmiešňujúcu proslovenské cítenie. Na pomoc mu prišiel akýsi šušlavý chlapík, ktorý si vraví Bene.

Volá sa to „Vlastenecká“ a považuje to za „novú hiphopovú hymnu pre národ“.

Peter GettingNovinár Peter Getting z Plus 7 dní sa v najnovšom vydaní tohto časopisu (34/2009) venuje téme povstania a kritizuje nacionalistov, historikov i Maticu slovenskú. V článku „Boj o SNP“ sa okrem iného pohoršuje nad tým, že ešte dnes existujú historici, ktorí majú kritický názor na povstanie. Ba dokonca, že to nie sú len starí exiloví ľudáci, ale aj niektorí predstavitelia mladšej generácie.

Lukáš Fila, logika, SME, manipuláciaNedávno mediálnym priestorom zarezonovala udalosť, kedy sa riaditeľ slovenskej televízie Štefan Nižňanský – keď sa dostal do sporu s redaktorkou .týždňa Evou Čobejovou – odvolal na správu „Kto za koho kope“ vyhotovenú aktivistami stránky prop.sk. Presnejšie povedané, len ju spomenul, jeho vyjadrenie bolo nasledovné: „Na základe doterajších skúseností s niektorými médiami si aj sám dávam otázku, na koľko sú objektívne a pravdivé informácie o niektorých novinároch, ktoré sú zverejnené na internete, a to napríklad pod hlavičkou „Kto za koho kope“ a prečo...“

    Tento článok nevyšiel z pera žiadneho antisemitu ani konšpiračného teoretika, ale jeho autorom je židovský komentátor Joel Stein a článok vyšiel v Los Angeles Times 19. decembra 2008. – poznámka Redakcie

Stein, Joel, Žid, ŽidiaNikdy som nebol taký znepokojený prieskumom verejnej mienky. Iba 22 % Američanov si v súčasnosti myslí, že „filmový a televízny priemysel je z veľkej časti ovládaný Židmi“ oproti takmer 50 % z roku 1964. Anti-Defamation League (ADL), ktorá minulý mesiac zverejnila výsledky prieskumu, vidí v tomto poklese víťazstvo proti stereotypom. V skutočnosti však ukazuje len to, akou hlúpou sa Amerika stala. Veď Židia úplne ovládajú Hollywood.

Koncom novembra bol v Iraku na šesť mesiacov odňatia slobody a finančnú pokutu vo výške 106 dolárov odsúdený lekár kurdského pôvodu Adel Hussein. Dôvodom na jeho odsúdenie sa stal článok, ktorý Hussein zverejnil na tému homosexuality. Hoci sa jej otvorene nezastával, predsa jeho vyjadrenia iracký súd považoval za dostatočné na to, aby naplnili skutkovú podstatu „ohrozovania verejného poriadku“ podľa článku 403 irackého Trestného zákonníka.

Vladimír PutinPretože americká tlač a prezident Bush zostrujú súčasnú protiruskú rétoriku, podnikol som krátku cestu do Moskvy, aby som sa pozhováral s ruskými vodcami, v úsilí lepšie poznať skutočnú politiku ruského prezidenta Vladimíra Putina. Počas niekoľkých dní som sa stretol s členmi Dumy, niekoľkými redaktormi vlasteneckých novín a niektorými vodcami ruskej protiglobalistickej, vlasteneckej komunity. Ako novinár som sa zhováral aj s niekoľkými židovskými vydavateľmi! Predkladám svoju osobnú analýzu hroziaceho konfliktu medzi anglo-americko-izraelskou Osou a Putinovým Ruskom.

Nižšie uvedený článok Iva Samsona adresovaný „konzumnej spoločnosti“ publikovaný v internetovom vydaní SME sa nezaobišiel bez komentárov tých, ktorí sa odvážili neskonzumovať to, čo im nešťastník Samson ponúkol. Najskôr preto, že neponúkol nič. Pod prebratým článkom sa nachádzajú vybrané reakcie.

12. júla 2006 zaútočil Izrael na svojho suseda, Libanon. Na štát, ktorého predseda vlády sa oficiálne dištancoval od akcií, ktoré Izrael využil ako prehľadnú zámienku na likvidáciu libanonskej infraštruktúry a vyhladzovanie jeho ľudu.
Väčšina slušných ľudí odsudzuje bezhraničnú agresivitu a aroganciu Izraela, nájdu sa však aj takí „ľudia“, ktorí za ním stoja za každých okolností. Medzi nimi v prvom rade tvorcovia vlajkovej lode „neokonzervatívneho“ hnutia, časopisu .týždeň.

Štefan Hríb – moderátor relácie Pod lampou – vedel dať svojej diskusnej relácii úplne všetko – chýbalo len to najdôležitejšie – pluralita názorov. Fakt je ten, že Hríb ako novinár zlyhal. Ostal mu už len týždenník .týždeň, ktorý pod maskou „bez bulváru“ vymýva až nebezpečne veľa mladých mozgov obhajobou militantnej americkej a izraelskej politiky. Celý týždenník má personálne i ideologicky veľmi blízko k OKS.

Vyhlásenie proti vykonštruovaným lžiam portálu Aktuálne.sk

Lucia Nicholsonová – redaktorka portálu Aktuálne.sk napísala článok s názvom „Kamarát Matice hanobí Židov a Rómov“. Máme za to, že celý článok napádal opodstatnenosť štátom financovanej inštitúcie Matica slovenská. V článku sa snaží dokázať spojitosť medzi naším webom, ktorý sa snaží označiť známym bezobsahovým pojmom „extrémistický“, a Maticou slovenskou.

Magazín .týždeň, ktorý sa netají tým, že väčšie sympatie chová k SMK ako k Slovenskej národnej strane či Matici slovenskej, v čísle 11/2007 opäť „hviezdil“ článkom Andreja Bána o tom, čo by rád nazval „objektívnym“ vykreslením situácie za prvej Slovenskej republiky. Článok mal ale od nestranného vykreslenia faktov dosť ďaleko, o čom svedčí už aj skutočnosť, že sa v ňom slovné spojenie „slovenský štát“ nachádza zásadne len s malým začiatočným písmenom (zatiaľ čo akcie vzbúrencov z roku 1944 spomínajú ako „povstanie“ s veľkým začiatočným písmenom).

Zábava